اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز سوگواری به مناسبت این ماه، دسته جات عزاداری در کوچه و خیابان ندای یا حسین سر می دهند اما در این میان هر سال که می گذرد سبک عزاداری ها تغییر یافته و حتی در برخی اوقات فلسفه آن رو به فراموشی می رود.
 
به گزارش خبرنگار مهر،  صدای تلاوت قرآن از پشت درهای خانه به گوش می رسد، حاج احمد با شنیدن صدای تلاوت  قرآن به یاد روزهایی می افتد که در جمع هزاران جوان ایرانی برای مقابله با دشمن خودشان را برای جنگ آماده می کردند، رقیه همراه همیشگی روزهای بی کسی پدر جانباز موجی اش به خاطرات شیرین تر از تلخ او گوش می دهد و پدرش شروع به تعریف خاطرات خود از جنگ می کند، هر لحظه که می گذرد شور و حال خاطرات حال پدر را تغییر می دهد.

دسته شاه حسین گویان جلوی درهای خانه با شروع نوحه های مداح آغاز می شود و شنیدن صدای یا حسین، بغض پدر را می فشارد و پدر به دخترش رقیه شروع لحظات جنگ را تعریف می کند که پس از مقابله با دشمن یکی از عزیزترین دوستان خود را از دست داد و او از لحظات جان دادن دوستش که در چه حالی از دنیا رفت تعریف می کند.

اشک های مظلومانه رقیه آرام آرام بر روی گونه های سرخ شده اش می ریزد و صدای سکوت اتاق با شروع طبل های دسته جات حسینی می شکند و رقیه تنها شاهد لرزیدن دست و پای پدر برای کمک به پدرش دنبال کسی می گردد و هنگام باز کردن در خانه با کثرت جمعیت عزاداران جلوی در خانه مواجه می شود و بدون داشتن چاره ای که نمی خواهد برای کمک فریاد کند پیش پدر بازمی گردد و با دادن قرص آرام کننده ای زخم سکوت خاطرات پدرش که در یک لحظه با صدای طبل شکست را آرام می کند.

سال ها است که طبل زنی در دسته جات حسینی وجود دارد و آلودگی صدا ایجاد کرده و باعث آزار و اذیت جانبازان موجی، بیماران در بیمارستان ها و منازل شده و سبب شکایات مردم از برگزار کنندگان عزاداری ها می شود لذا توجه به این مسئله امری بسیار ضروری است.

کوبیدن اسم های نوشته شده امامان و معصومین روی طبل ها مورد پسند نیست

مسئول تشکل های دینی و مذهبی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تاریخچه استفاده از طبل در دسته جات حسینی گفت: استفاده از طبل تاریخچه طولانی دارد و در جریان نهضت عاشورا نیز یاران عمربن سعد استفاده از آن را با هدف اعلام جنگ و به هیجان آوردن لشکر عمر بن سعد و تضعیف روحیه طرف مقابل بارها در روزهای تاسوعا و عاشورا مورد انجام می دادند.

دکتر محمدفتح الله زاده افزود: طبل به مرور زمان همراه با سایر پیراهه ها وارد دسته جات عزاداری امام حسین (ع) شده است.

وی با اشاره به تاریخچه ورود طبل ها به دسته جات حسینی در کشور بر اساس نقل از شهید مطهری قمه زنی، بلند کردن طبل و زدن شیپور را از ارتودوکس های قفقاز به ایران دانست و افزود: در آن زمان با توجه به اینکه روحیه مردم برای پذیرش آلات در دسته جات حسینی آمادگی داشت مورد پذیرش مردم در دسته جات شد.

مسئول تشکل های دینی و مذهبی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: استفاده از طبل در مناطق مختلف کشور در عزاداری ها به صورت یکسان نیست و در تبریز و برخی شهرستان های آذربایجان شرقی دسته جات ویژه شاه حسین گویان همراه با طبل با چوب عزاداری می کنند که به نظر می رسد حدود 60 سال سابقه داشته باشد.

 

 

طبل ها از کشورهای خارجی وارد ایران می شوند

محمد فتح الله زاده به طبل های وارداتی به کشور اشاره کرد و گفت: همان طور که اصل استفاده از طبل در مراسم عزاداری وارداتی است طبل های مورد استفاده امروزی هم به نوعی وارداتی محسوب می شود.

وی ادامه داد:مواد اولیه طبل ها پس از وارد شدن به کشور صرفا" در داخل کشور مونتاژ می شود و  بنابر گزارش مسئولین مربوطه مواد اولیه آن از کشورهایی مانند ژاپن و چین از مرزهای کشور وارد شده و در تبریز در کارگاه های مختلف مونتاژ می شود.

مسئول تشکل های دینی و مذهبی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: اصل استفاده از طبل در دسته جات عزاداری بر اساس نظر مراجع تقلید اگر به صورت متعارف باشد اشکال ندارد.

فتح الله زاده اضافه کرد: اگر استفاده از طبل از حد متعارف خارج شود و با آلودگی صوتی موجب آزار و اذیت شهروندان شده و باعث ایجاد راه بندان و ترافیک شود طبیعتا" امری غیر جایز و حرام می باشد.

وی استفاده از طبل هایی را که مورد آزار و اذیت مردم و تولید آلودگی صوتی باشد در دسته جات حسینی جایز ندانست.

 

یکی از شکایات مردمی، در خصوص آلودگی صوتی طبل های دسته جات عزاداری است

مسئول تشکل های دینی و مذهبی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: این روزها یکی از شکایات مردمی در خصوص آلودگی صوتی طبل های دسته جات عزاداری است که نیاز جدی به ساماندهی دارد.

فتح الله زاده اضافه کرد: این مسئه در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان مطرح شده است و بر اساس مصوبه ستاد ساماندهی این دسته جات مجاز به استفاده از چهار طبل متوسط و کوچک است.

وی با تاکید بر آداب نواختن طبل در دسته جات حسینی گفت: ریتمِ زدن،چرخش طبل و رقص آن و حتی نوشته های روی آن باید مورد توجه قرار گیرد.

فتح الله زاده گفت: فرهنگ نواختن طبل متاسفانه در دسته جات حسینی جا نیفتاده است و درج اسم مبارک معصومین و امامان روی طبل و کوبیدن بر روی آن امری است که مورد پسند هیچ یک از عاشقان امام حسین (ع) نیست.

 

 

استفاده از طبل ها در دسته جات حسینی جنبه تبلیغاتی دارد

حجت الاسلام رحیم حاجی زاده یکی از کارشناسان مذهبی نیز با اشاره به استفاده طبل ها توسط سپاهیان یزید برای وحشت انداختن به دل یاران امام حسین (ع) گفت: یزیدیان برای به وحشت انداختن جان یاران امام حسین (ع) از طبل های بزرگ استفاده می کردند.

وی اضافه کرد: طبل یکی از آلات جنگی است که که در جنگ ها برای آماده سازی سپاه و گردان ها از آن استفاده می شود.

این کارشناس مذهبی گفت: سپاهیان امام حسین (ع) نیز برای اعلان جنگ از طبل ها استفاده می کردند تا لشکر خود را برای مقابله با یزیدیان آماده سازند.

حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: استفاده از طبل ها در مراسم مذهبی و دسته جات حسینی هیچ جایگاهی ندارد  و حقیقت مذهبی ندارد و فرهنگ بسیار غلطی است که در هیئت های مذهبی فرهنگ سازی شده است.

وی نقش مسئولان متولی را برای کاهش طبل ها و حذف طبل های بزرگ در دسته جات شاه حسین گویان موثر دانست و افزود: در سال های اخیر شاهد کاهش طبل در دسته جات مذهبی هستیم و به ندرت طبل های بزرگ در این دسته جات مورد استفاده قرار می گیرد.

این کارشناس مذهبی طبل ها را آلات آزار و اذیت بیماران در بیمارستان ها، خانه ها و جانبازان دانست و ادامه داد: استفاده از طبل ها در دسته جات حسینی باعث آزار و اذیت مردم و مختل شدن آرامش شبانه آنها می شود.

حجت الاسلام حاجی زاده با تاکید بر اشاعه فرهنگ صحیح عزاداری در جامعه توسط متولیان امر گفت: متولیان و مسئولان امر باید فرهنگ صحیح عزاداری را در جامعه ترویج دهند و فرهنگ های اشتباه گذشتگان را که سینه به سینه به ما انتقال یافته است، از عزاداری های حسینی حذف کنند.

وی با بیان اینکه علمای برجسته اسلام در ترویج فرهنگ صحیح عزاداری در جامعه نقش بسزایی دارند گفت: متولیان امر با دعوت از علمای برجسته اسلام در دسته جات حسینی از رهنمودهای آنها بهره مند شوند.

این کارشناس مذهبی کشورهای جنوب شرقی را تولیدکنندگان طبل در دنیا دانست و گفت: طبل های تولید شده در دنیا و استفاده از آنها در دسته جات عزاداری از آرمان های امام حسین (ع) دور است و باید از ورود آنها جلوگیری شود.

 

 

 استاد دانشگاه و حوزه علمیه نیز با اشاره به علت استفاده از طبل ها به عنوان مارش نظامی گفت: علت استفاده از طبل در دسته جات حسینی به معنی آمادگی عملی بود.

قاسم باصری اضافه کرد: رنگ و بوی عزاداری های حسینی تبدیل به مسئله تظاهر و زینتی شده است و عزاداری ها به این شیوه صحیح و پسندیده نیست.

وی استفاده از طبل ها را شیوه ای برای جذب مخاطبان به هیئت های عزاداری دانست و گفت: امروزه استفاده از طبل ها شیوه ای برای جذب مخاطبان به هیئت های عزاداری است.

استاد دانشگاه و حوزه علمیه گفت: موزیک نظامی در عزاداری های حسینی آسایش مردم را مختل می کند.

باصری ادامه داد: هزینه های میلیونی که برای خرید طبل ها صرف می شود ضرورت ندارد.

وی گفت: وجود طبل ها در عزاداری ها لازم نیست و اگر این هزینه ها صرف افزایش سطح معلومات دینی و یا کمک به مستمندان و بیماران کم بضاعت می شد بهتر بود.

استاد دانشگاه و حوزه علمیه افزود: همان طور که زینت مسجد نمازگزار است، زینت هیئت های شاه حسین گویان نیز عزادارن هستند و اگر عزاداران با اخلاق و روش های مورد پسند امام حسین (ع) پیش روند باعث زینت بخشی به دسته جات حسینی می شوند.

باصری گفت: استفاده طبل در هیئت های مذهبی به تناسب زمان ها و روش فرهنگ زندگی مردم فرق می کند و در زمان های گذشته نیز در خانه های امامان معصوم نیز هیئت های عزاداری برگزار می شد که در آنجا شعرهایی در خصوص عزاداری بود.

در زمان های گذشته از طبل به عنوان یک آلت جنگ استفاده می کردند و سال ها  است که در  دسته جات حسینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و آسیب های زیادی از جمله آلودگی صوتی ایجاد می کنند.

با وجود این متولیان امر بر اثرات استفاده از آن در دسته جات حسینی واقف هستند اما همچنان از کشورهای دیگر وارد کشور کرده و از آن در دسته جات حسینی استفاده می کنند.

۱۳۹۲/۸/۱۷ 

مطالب مرتبط :

آلودگی صوتی طبلهای عزاداری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:محرم,طبل,آلودگی صدا,جانبازان,بیماران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.